• چهارشنبه ٢ شهريور ١٤٠١-٠٩:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٠٤٦
در گفتگوی پرویز سروری با فارس مطرح شد:

نامه‌نگاری برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها/ پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تعیین تکلیف می‌شوند

رئیس شورای عالی استان‌ها از نامه‌نگاری با مسوولان مربوطه برای رفع مشکل برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر در دستور کار قرار گرفته و با اولویت‌بندی کارها انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مدتی است که برخی از شهروندان اقدام به قطع درخت می کند و اخباری در این زمینه منتشر شده و مدیریت شهری به جد به دنبال جلوگیری از قطع درخت است.

برخی از کارشناسان معتقدند که جریمه های موجود برای قطع درخت کافی نیست و عده ای  ترجیح می‌دهند که برای رسیدن به منافع خود درخت را قطع کرده و جریمه آن را پرداخت کند. ‌تعدادی از اعضای شورا معتقدند که باید بازنگری در قوانین در این زمینه صورت گیرد و تبصره‌های گذاشته شود.

در حال حاضر قوانین در این زمینه فقط سلبی است و  برخی از اعضای شورا می‌گویند که بهتر است برای افرادی هم که اقدام به کاشت درخت می کنند تشویق هایی در نظر گرفته شود.

چندی پیش دیوان عدالت اداری رای به غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها دارد. به پایان دوره شورایاری‌ها نزدیک می شویم و مدیران شهری تاکید دارند که به دنبال رفع این مشکل هستند و در این زمینه نامه‌نگاری‌های صورت گرفته است.

موضوع آلودگی هوا و ترافیک دو معضل چالش‌برانگیز شهر تهران است که طی ادوار گذشته شهروندان تهرانی با آن دست و پنجه نرم می کند. توسعه حمل و نقل عمومی می تواند این دو مشکل را تا حدودی برطرف کنند و البته مسولان در این دوره مدیریت شهری تاکید دارند که این موضوع برای آنها اولویت داشته و بودجه خوبی هم برای این کار در سال جاری در نظر گرفته اند.

درخصوص آخرین وضعیت قطع درختان، موضوع شورایاری‌ها، بحث آلودگی هوا و ترافیک، بازنگری در قوانین و .... با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

مدتی است که ماجرای سریالی قطع درختان در تهران مطرح شده و هر بار مالکین بخشی از درختان را قطع می‌کنند برخی معتقدند که به علت پایین بودن جریمه قطع درختان مالکین ترجیح می‌دهد که درخت را قطع و بعد جریمه آن را پرداخت کنند چه برنامه‌ای برای جلوگیری از قطع  درخت در تهران دارید.

عده‌ای برای تأمین منافع شخصی خود به هر تخلفی دست می‌زنند/ باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان با عشق و علاقه درخت بکارند

بله موضوع قطع درختان مدتی است مطرح شده و در این زمینه مباحثی گفته شده است ما باید به دنبال توسعه فضای سبز باشیم. عده‌ای برای تأمین منافع شخصی خود به هر تخلفی دست می‌زنند ما باید یک بسته سلبی و ایجابی ایجاد کنیم. در حال حاضر بیشتر اقدامات تنبیهی است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان با عشق و علاقه درخت بکارند و آن را پاس دارند و در خانه‌های خود درختکاری کنند و از درخت صیانت کنند.

 اگر کسی تخلف کرد با آن قاطعانه برخورد کنیم و  اگر کسی هم درخت کاشت آن را تشویق کنیم

ما باید مصوبات ایجابی هم در دستور کار قرار دهیم اگر کسی تخلف کرد با آن قاطعانه برخورد کنیم و در ازای آن اگر کسی هم درخت کاشت آنها را تشویق کنیم. ما باید بدین ترتیب به جامعه پیام‌های خوب بدهیم که اگر درختکاری کنید تشویق هم می‌شوید ما باید به دنبال توسعه فضای سبز و درختکاری برویم و در این زمینه از افرادی که این امر را انجام می‌دهند حمایت کنیم.

موضوع کاشت درخت توسط شهروندان در حال تعطیلی است/پیام به جامعه یک طرفه است/اید سنت درختکاری را در بین مردم زنده نگه داریم

در حال حاضر پیام ما به جامعه یکطرفه است و موضوعات را سلبی دیده‌ایم. موضوع کاشت درخت توسط شهروندان در حال تعطیلی است و ما نباید بگذاریم این امر رخ دهد.

ما باید قانون جامع داشته باشیم تا بتوانیم در موارد متعدد تصمیم‌گیری کنیم. ما باید سنت درختکاری را در بین مردم زنده نگه داریم. در گذشته شهروندان برای هر اتفاق مبارکی که برای‌شان رخ می‌داد درختی در خانه‌هایشان می‌کاشتند ما باید دوباره این سنت را توسعه دهیم و در کنار آن هم از کسانی که اقدام به قطع و تخریب درختان می‌کنند برخورد کنیم.

ما قوانین بازدارنده در این زمینه داریم اما خاصیت خود را در برخی جاها از دست داده است باید مصوبات را تجدیدنظر کنیم.

آیا خسارت قطع درخت در حال حاضر کم نیست؟

منافع قطع درخت بیشتر از جریمه ای است که فرد خاطی می شود/ در برخوردها باید تبصره خاصی بگذاریم/با کسی که عامدانه درخت قطع می کند باید با تبصره جدی تر برخورد کرد

مشخص است منافع کسانی که درخت قطع می‌کنند با انجام این کار تأمین می‌شود و منافع بیشتر از تنبیهی است که صورت می‌گیرد شاید در برخوردها باید تبصره خاصی بگذاریم و در برخی موضوعات مدنظر قرار دهیم و اگر مشخص شد فردی عامدانه اقدام به قطع درخت کرده با تبصره‌هایی که گذاشتیم برخوردهای تنبیهی جدی‌تری انجام دهیم ما باید موضوعات را به طور کلی بررسی کنیم

دیوان عدالت اداری رأی به ابطال انتخاب شورایاری‌ها داده است آیا پیگیر هستید که مشکل انتخاب شورایاری‌ها برطرف شود؟ آیا شورای محلات قرار است جایگزین شورایاری‌ها شود؟

 شبکه‌های مردمی شورایاری‌ها یک شبکه ارزشمند است/تلاش می‌کنیم ظرفیتی که حدود 20 سال است ایجاد شده را حفظ کنیم/در حال حاضر منع قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها داریم

ما هم موضوع شورایاری‌ها را پیگیری می‌کنیم و هم موضوع شورای محلات را. شبکه‌های مردمی شورایاری‌ها یک شبکه ارزشمند است و ما  نیازمند حضور این افراد هستیم. ما تلاش می‌کنیم  ظرفیتی که حدود 20 سال است ایجاد شده را حفظ کنیم. در حال حاضر یک منع قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها داریم. ما همچنین ظرفیت قانونی استفاده از شورای محلات را داریم که می‌خواهیم آن را ساماندهی کنیم.

برای انتخابات شورایاری‌ها نامه‌نگاری‌هایی  با دستگاه‌های مسؤول کرده‌ایم/خواستار تجدید نظر در رای دیوان هستیم/به دنبال ایجاد شورای محلات هم هستیم ما نباید از ظرفیت استفاده از شهروندان محروم شویم

ما به دنبال این هستیم که کارها را در شهر تهران قانونی انجام دهیم. برای انتخابات شورایاری‌ها نامه‌نگاری‌ها هم با دستگاه‌های مسؤول کرده‌ایم و پیگیر هستیم نسبت به رأی صادره تجدیدنظر صورت گیرد همچنین در کنار پیگیری رفع مشکل شورایاری‌ها به دنبال ایجاد شورای محلات هم هستیم ما نباید از ظرفیت استفاده از شهروندان محروم شویم .نظام‌نامه محلات تهیه شده  و قرار است که کارهای محلات به خود مردم واگذار شود و همه امور محلات توسط مردم انجام شود و شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران هم حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

نظام نامه محلات و شورایاری ها را به صورت موازی پیش می بریم/به دنبال این هستیم که از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده کنیم

ما نظام‌نامه محلات و موضوع شورایاری‌ها را به صورت موازی پیش می‌‌بریم نظام‌نامه محلات موضوعی است مشخص و هم می‌تواند اعضای آن انتخابی و یا انتسابی باشند. ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده کنیم چرا که شورایاری‌ها با آرای مردم بر سر کار آمده‌اند و به شکل محلی می‌خواهیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. البته یکسری سازمان و نهاد هم در محلات هستند که ما می‌توانیم از ظرفیت مردمی آنها استفاده کنیم.

یکسری پروژه نیمه‌تمام در سطح شهر تهران باقی مانده است چه برنامه‌ای برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دارید؟

برخی از پروژه‌ها 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند اما طی سال‌های اخیر متوقف ماند/اتمام پروژ ه های نیمه تمام شهر تهران

ما در برنامه‌های سال جاری به بحث پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرده‌ایم و برای ما اتمام پروژه‌ها اولویت بندی های صورت گرفته است. برخی از پروژه‌ها 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند اما طی سال‌های اخیر متوقف مانده و سرمایه‌ها مستهلک شده است. شورا و شهرداری تهران عزم خود را جزم کرده‌اند که پروژه‌های نیمه‌تمام را به نتیجه برسانند.

راه اندازی پایانه شرق تا پایان سال جاری/پیشرفت فیزیکی 84 درصدی پایانه/بلاتکلیفی پروژه ها و خسارت های وارده به شهر/ پروژه اکباتان  طی سال های اخیر متروکه شده بود

پایانه شرق یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تهران است که البته شهرداری تهران قول داده است تا پایان سال جاری این پروژه را راه‌اندازی کند زمانی پیشرفت فیزیکی این پروژه 92 درصد بود اما سال‌ها رها شده و خسارت‌هایی برجای گذاشته و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی به 84 درصد رسیده و مستهلک شده است. ببینید این پول‌ها برای بیت‌المال است و نباید به آن ضربه بخورد به همین دلیل به دنبال این هستیم که پروژه‌های نیمه‌تمام را با اولویت‌بندی در دستور کار قرار دهیم و نظارت و پیگیری کنیم.

یکی دیگر از این پروژه‌های نیمه‌تمام که سال‌ها از احداث آن گذشته بود پروژه پایانه اکباتان است که شاهدیم این پروژه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد شهرداری تهران با همت و عزم جدی این پروژه متروکه شده را به اتمام رساند و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

برای رفع دو معضل اساسی ترافیک و آلودگی هوا چه برنامه ای دارید؟ توسعه خطوط مترو به کجا رسید؟

توسعه حمل و نقل عمومی تأثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی شهروندان دارد/بهره برداری از پروژ های نیمه تمام شهر تهران با اولویت بندی

برای رفع موضوع آلودگی هوا و کاهش ترافیک باید حمل و نقل ریلی توسعه یابد. کلان شهر تهران حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد و نزدیک به دو میلیون نفر روزانه از مترو برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنند، در نتیجه توسعه حمل و نقل عمومی تأثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی شهروندان دارد و در این زمینه مدیریت شهری برنامه‌هایی دارد که اقداماتی هم صورت گرفته و یکی از موارد آن بهره‌برداری از پایانه اکباتان بود که سال‌ها این پروژه بلاتکلیف مانده بود.

بودجه خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته ایم/دولت پیگیری می کند تا موانع و مشکلات برطرف شود

باید سرویس‌دهی در مترو را افزایش بیشتری دهیم و البته ما بودجه خوبی برای توسعه حمل و نقل درون‌شهری در نظر گرفته‌ایم مصوباتی هم در این زمینه داشته‌ایم. یکی از مهمترین مشکلات شهروندان تهرانی آلودگی هوا و ترافیک است. ما در این دوره مدیریت شهری می‌خواهیم تا حدودی این مشکل شهروندان را برطرف کنیم. البته دولت هم باید کمک‌هایی کند که تا کنون پیگیری‌ها صورت گرفته و آنها هم در رفع مشکلات مردم و رفع موانع پیش‌قدم هستند. حتی ما برای رفع مشکل ترافیک از رئیس‌جمهور هم می‌خواهیم ورود کند تا مشکل را برطرف کند.

شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در تهران داشت اما همچنان شاهدیم که نمایشگاه‌‌ها بزرگ در تهران برگزار  و ترافیک شدیدی را در روزهای برگزاری نمایشگاه شاهدیم. چه برنامه‌ای برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از سطح شهر تهران دارید؟

 برگزاری نمایشگاه پرمخاطب باعث بروز دردسر و مزاحمت برای شهروندان می شود/ستگاه‌های مسؤول ورود کنند/معطلی چندین ساعته شهروندان در ترافیک به دلیل برگزاری نمایشگاه

شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب را در جنوب شهر ایجاد کرده است و این نمایشگاه ظرفیت بزرگی است و دست‌اندرکاران می‌توانند نمایشگاه‌های خود را در شهر آفتاب برگزار کنند برگزاری نمایشگاه پرمخاطب باعث بروز دردسر و مزاحمت برای شهروندان می شود لذا می‌خواهیم که دستگاه‌های مسؤول در این زمینه ورود و مشکل را برطرف کنند. چندی پیش یک نمایشگاهی در تهران برگزار شد که واقعا باعث بروز ترافیک شد و مردم ساعت‌های زیادی در ترافیک معطل ماندند ما ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب را داریم و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

چه اقداماتی تاکنون در شورای عالی استان‌ها انجام داده اید؟ آیا زیرساخت های لازم در این زمینه وجود دارد؟آیا قوانین اجرایی می شود؟ در این باره توضیح دهید.

با نگاه مثبت قوه قضائیه بخش زیادی از چالش‌های مردم در موضوعات شهری در حال حل و فصل شدن است/ شورای عالی استان‌ها باید در همه عرصه‌های تصمیم‌گیری مدخلیت داشته باشد/با تعامل به دنبال ارتقای وضع موجود هستیم

جامعه شورایی در کشور 128 هزار عضو دارد و یک ظرفیت بزرگ است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. با توجه به نگاه مثبت قوه قضائیه درصد قابل ملاحظه‌ای از چالش‌های موجود مردم در موضوعات شهری در حال حل و فصل شدن است. ببینید در قانون اساسی آمده است که شورای عالی استان‌ها برای جلوگیری از تبعیض به وجود آمده اما چیزی که قانون اساسی تأکید می‌کند با وضعیت فعلی شوراها فاصله دارد. مطابق قانون شورای عالی استان‌ها باید در همه عرصه‌های تصمیم‌گیری کشور مرجعیت و مدخلیت داشته باشد و این امر نیاز به امکانات و زیرساخت‌ها دارد که بتواند به مطالبه قانون اساسی از خودش پاسخ مناسب دهد امیدوارم در دوره فعلی شرایط را با همکاری و تعامل سایر نهادها و دستگاه‌های مسؤول بهبود و ارتقاء دهیم.

انتهای پیام/

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: